47 Megastores, altijd bij u in de buurt
Gegarandeerd de laagste prijs, door de grootste voorraad van Europa
5 koopavonden tot 21.00 uur
91.000+ positieve klantenreviews
Betaling in termijnen mogelijk | 0% rente
Meer dan 10.000 banken op voorraad
Home Scheidingsteken tussen kruimels Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden

ALGEMENE LEVERINGS- EN BETALINGSVOORWAARDEN SEATS AND SOFAS B.V.

Gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel en Fabrieken te Rotterdam onder nummer 23074200

Werkingsgebied en definities:
Artikel 1

  1. Waar in deze voorwaarden wordt gesproken over ‘verkoper’ wordt daarmee
    bedoeld Seats and Sofas.
  2. Met de term ‘koper’ wordt in de voorwaarden bedoeld de natuurlijk persoon of
    rechtspersoon die producten koopt bij Seats and Sofas.
  3. Met de term ‘voorwaarden’ wordt verstaan de algemene leverings- en
    betalingsvoorwaarden van Seats and Sofas.
  4. Deze algemene leverings- en betalingsvoorwaarden zijn van toepassing op alle
    koopovereenkomsten, betalingen en leveringen, tenzij uitdrukkelijk anders tussen de
    verkoper en de koper is overeengekomen.
  5. Deze voorwaarden prevaleren boven eventueel door de koper gebruikte algemene
    voorwaarden.
  6. Zodra deze voorwaarden ter kennis van de koper zijn gebracht en
    geaccordeerd worden zij geacht door hem of haar onverkort en zonder
    voorbehouden te zijn aanvaard.

Aanbod:
Artikel 2

  1. De verkoper doet te allen tijde een aanbod op basis van de door de koper verstrekte
    gegevens en de door hem kenbaar gemaakte behoefte of wensen. De verkoper
    mag afgaan op de juistheid van de verstrekte gegevens en de medegedeelde
    behoeften of wensen van de koper. Bij onjuist verstrekte gegevens beschouwt de
    verkoper het gedane aanbod als niet bindend.
  2. Vervoerswerkzaamheden, takel- en hijswerkzaamheden, het laden en lossen en
    werkzaamheden van derden, zijn nimmer in het aanbod inbegrepen, tenzij anders is
    overeengekomen. Dit in verband met de ‘meeneemwinkelformule’ van de verkoper
    die inhoudt dat de koper het aangekochte product zelf meeneemt of via derden het
    aangekochte product laat afhalen.

Aanbetaling en zekerheidsstelling:
Artikel 3

  1. De verkoper is gerechtigd, in de vorm van een aanbetaling, voldoende zekerheid
    van de koper te eisen voordat de verkoper het product bestelt, aan de koper levert,
    de levering continueert of uitvoering geeft aan de koopovereenkomst.

Betaling van de koopprijs, niet-nakoming, verzuim:
Artikel 4

  1. De koopprijs dient door de koper volledig voldaan te zijn bij afname van het door de
    koper bestelde product. Bij afname van het product door derden in opdracht van
    koper, dient de koopprijs eveneens volledig voldaan te zijn.
  2. Slechts op aanvraag van de koper en na uitdrukkelijke instemming van de verkoper
    en na goedkeuring van een derde-kredietverschaffer, zal deze derdekredietverschaffer aan de koper krediet verstrekken waarmee de koopprijs door de
    koper kan worden voldaan. Indien de derde-kredietverschaffer om welke reden(en)
    dan ook geen krediet aan de koper wil verschaffen dan wel intrekt, zal de koper de
    koopprijs op andere wijze aan de verkoper voldoen, tenzij uitdrukkelijk anders tussen
    de koper en de verkoper is overeengekomen.
  3. Indien de koper -om welke reden dan ook- de koopprijs niet, niet volledig, of binnen
    expliciet overeengekomen termijn betaalt, geldt dit onverkort als een toerekenbare
    tekortkoming in de nakoming van de verbintenis tot betaling van de koopprijs, tenzij
    er sprake is van overmacht. De koper verkeert in dat geval automatisch in verzuim.
    Alsdan is de koper aan de verkoper terstond een schadevergoeding verschuldigd
    van 30%, behoudens tegenbewijs, van hetgeen de koper bij nakoming van de
    overeenkomst aan de verkoper verschuldigd was geweest. Het percentage als
    bedoeld in de vorige zin bedraagt 50% indien de afnemer er al van in kennis is
    gesteld, dat de aflevering -of een deel ervan indien het een deellevering betreft- kan
    plaatsvinden.

Levertijd, feitelijke levering en overgang van het risico:
Artikel 5

  1. De vermelde levertijd op de koopovereenkomst is gebaseerd op de ten tijde van het
    sluiten van de overeenkomst geldende omstandigheden. Deze geldende
    omstandigheden zijn afhankelijk van de prestaties en de verstrekte gegevens van
    derden aan de verkoper. De levertijd wordt derhalve beschouwd als een
    vermoedelijke levertijd. De verkoper spant zich in om het gekochte product binnen
    de vermoedelijke levertijd aan de koper te leveren. Indien deze vermoedelijke
    levertijd wordt overschreden, door onvoorziene omstandigheden, wordt in overleg
    met de koper een nadere redelijke termijn overeengekomen. Na het verstrijken van
    voornoemde nadere termijn is de koper gerechtigd de koopovereenkomst eenzijdig
    te ontbinden.
  2. Aflevering geschiedt af bedrijf van de verkoper.
  3. Afname van het product dient door de koper te geschieden binnen 48 uur na
    feitelijke kennisgeving door de verkoper, dat het product klaar staat voor afname,
    tenzij uitdrukkelijk anders is vastgesteld op de koopovereenkomst. Dit in verband met
    de ‘meeneemwinkelformule’.
  4. Indien de verkoper de koper schriftelijk heeft aangemaand om het gekochte product
    op te halen en de koper na 5 maal 24 uur nadien, om welke reden dan ook, nalaat
    zich in het bezit te stellen van het gekochte product, verkeert de koper in verzuim,
    tenzij er sprake is van overmacht. Alsdan heeft de verkoper de mogelijkheid een
    opslagvergoeding (naar redelijkheid en billijkheid) in rekening te brengen bij de
    koper.
  5. Gaat de koper na verloop van een termijn van één maand nog niet over tot afname
    van het product, dan is de verkoper, tenzij er sprake is van overmacht, gerechtigd
    vrijelijk over het product te beschikken en de koopovereenkomst te ontbinden. Alsdan
    is de koper aan de verkoper, behoudens tegenbewijs, terstond een
    schadevergoeding verschuldigd van 50% van hetgeen de koper bij nakoming van de
    overeenkomst aan de verkoper verschuldigd was geweest.
  6. Nadat de ontvangstbevestiging/factuur is ondertekend, vindt direct de feitelijke
    levering aan de koper plaats. Onder feitelijke levering dient te worden verstaan de
    inbezitstelling van de koper van het product.
  7. Het product is voor risico van de koper vanaf het moment van de feitelijke levering
    door de verkoper. Na de feitelijke levering draagt de koper het risico van diefstal,
    tenietgaan of beschadiging van het product, onverminderd de rechten die de koper
    heeft conform BW. De verkoper draagt evenmin het risico dat een bank niet bij de
    woning van de koper naar binnen past. Eventuele risico’s en kosten die daarmee
    gepaard gaan komen derhalve voor rekening van de koper.
  8. Koper is verplicht het product voor afname te controleren op mogelijke gebreken of
    beschadigingen. Na afname van het product, aanvaardt de verkoper geen enkele
    aansprakelijkheid meer voor eventuele schade voortvloeiend uit diefstal, door
    verkeerd gebruik of eigen toedoen, of tijdens laden, vervoeren of lossen van het
    afgenomen product door de koper (bijv. schade door het gebruik van een lift)
    onverminderd de rechten conform BW. Dit houdt verband met de
    ‘meeneemwinkelformule’ van de verkoper die inhoudt dat de koper het product zelf
    direct na levering meeneemt.
  9. De verkoper draagt nimmer zorg voor het vervoer van het verkochte product naar
    het adres van koper, noch geeft de verkoper aan een derde opdracht tot vervoer
    van het verkochte product. Dit houdt verband met de ‘meeneemwinkelformule’ van
    de verkoper die inhoudt dat de koper het product zelf direct na levering meeneemt.
    Eventuele vervoerskosten zijn derhalve niet in de koopprijs begrepen en komen voor
    rekening van de koper. De verkoper draagt geen zorg voor vervoer. Desgewenst
    verwijst de verkoper de koper naar een transportbedrijf dat voor vervoer van het door
    de verkoper verkocht product kan zorgdragen. Indien de koper het product door een
    transportbedrijf wenst te doen vervoeren, sluit de koper met transportbedrijf een
    daartoe strekkende overeenkomst waarbij een transportbedrijf de kosten van het
    vervoer opgeeft. Het transport als zijnde de overeenkomst tussen de koper en het
    transportbedrijf valt buiten verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid van de
    verkoper.
  10. De verkoper adviseert de koper tijdens het uitpakken van het door de koper
    gekochte product geen scherpe voorwerpen te gebruiken, zoals messen of scharen,
    dit om schade aan het door de koper gekochte product te voorkomen.

Eigendomsvoorbehoud:
Artikel 6

  1. De verkoper blijft eigenaar van het door hem aan de koper verkochte product,
    zolang de koper het totaal verschuldigde uit de overeenkomst niet heeft voldaan.
  2. De koper is verplicht voor zorgvuldige behandeling van het product zorg te dragen
    en mist het recht het product aan derden af te staan of in onderpand af te geven, te
    belenen, of uit de ruimten waar zij geleverd is te verwijderen of te doen verwijderen,
    totdat de gehele koopsom en de eventuele toeslagen volledig zijn betaald.
  3. Het product is voor risico van de koper vanaf de aflevering, zelfs al is de eigendom
    nog niet overgedragen als gevolg van de aflevering van het verkochte product
    onder de opschortende voorwaarde als bedoeld in artikel 6 lid 1. Derhalve blijft de
    koper de koopprijs verschuldigd, ongeacht diefstal, tenietgaan, beschadiging of
    achteruitgang van het gekochte product.

Annulering:
Artikel 7

  1. Annulering betekent dat de koper schriftelijk aan de verkoper kenbaar maakt dat hij
    zijn verplichtingen uit hoofde van de overeenkomst niet meer zal nakomen.
    Annulering laat onverlet het recht van de verkoper om volledig nakoming van de
    verplichtingen uit hoofde van de overeenkomst en/of schadevergoeding van de
    koper te vorderen.
  2. Bij annulering van de verplichtingen uit hoofde van de overeenkomst door koper, is
    deze terstond een opeisbare schadevergoeding verschuldigd van 30% van hetgeen
    de koper bij de uitvoering van de overeenkomst had moeten betalen. Het
    genoemde percentage is vaststaand tenzij de verkoper kan bewijzen dat de schade
    groter is, dan wel de koper aannemelijk kan maken dat de schade kleiner is. Het
    percentage als bedoeld in de vorige zin bedraagt 50% indien de annulering van een
    overeenkomst door de afnemer geschiedt, terwijl de afnemer er al van in kennis is
    gesteld, dat de aflevering –of een deel ervan indien het een deellevering betreft- kan
    plaatsvinden.
  3. Bij annulering van de verplichtingen uit hoofde van de overeenkomst door de
    verkoper, wordt door de verkoper vrijblijvend de mogelijkheid geboden aan de koper
    om een vervangend alternatief product uit de collectie van de verkoper te verkrijgen
    tot een meerwaarde van 10% van de oorspronkelijke koopprijs, zonder meerprijs.

Reclamaties en servicebepalingen:
Artikel 8

  1. Het door de verkoper geleverde product dient die eigenschappen te bezitten die de
    koper op grond van de overeenkomst bij normaal gebruik mag verwachten.
  2. Voor de gehele collectie geldt een garantie van tenminste twee jaar of de wettelijke
    garantie bij een langere te verwachten levensduur.
  3. Indien er na het verstrijken van deze termijn een melding wordt gemaakt van een
    gebrek door de koper, komen de kosten van reparatie, resp. vervanging, alleen voor
    rekening van de verkoper indien de koper kan aantonen dat het product al
    gebrekkig (non-conform) was ten tijde van de aankoop.
  4. De garantie heeft geen betrekking op normale gebruiksverschijnselen (voor zover de
    consument dit mocht verwachten) zoals bijvoorbeeld pilling, verkleuring, plooivorming
    en het werken van hout. Afwijkingen aan het product betreffende materiaal, kleur,
    slijtvastheid, plooibaarheid, binnenwerk, vulling en dergelijke, die uit technisch of
    esthetisch oogpunt aanvaardbaar zijn kunnen nimmer leiden tot kosteloos herstel of
    vervanging van het product wanneer mogelijke afwijkingen voor de koop aan de
    koper kenbaar zijn gemaakt, zolang dit niet strijdig is met artikel 7:17 BW.
  5. De garantie ziet tevens niet op de schade die is ontstaan na afname van het product
    door de koper of derden en te wijten is aan onzorgvuldig transport van de koper of
    derden die het product in opdracht van de koper hebben vervoerd, hetgeen ook is
    vermeld op de koopovereenkomst en / of de factuur.
  6. De verkoper heeft het recht een gebrek (non-conformiteit) te herstellen wanneer dit
    redelijkerwijs mogelijk is.
  7. Koper dient reclamaties op zijn aangekochte product schriftelijk te melden bij het
    landelijk servicepunt van de verkoper. De verkoper zal deze schriftelijke
    servicemelding van de koper zorgvuldig in behandeling nemen en de koper
    schriftelijk op de hoogte brengen van de te volgen procedure. Reactie van de
    verkoper zal plaatsvinden binnen een termijn van 14 dagen.
  8. De verkoper wordt door de koper in de gelegenheid gesteld om betreffende
    servicemelding op het product op validiteit te onderzoeken. De kosten die daarmee
    gepaard gaan komen niet voor rekening van de koper, tenzij uit het onderzoek blijkt
    dat het gebrek of de schade is veroorzaakt door onjuist gebruik door de koper.
  9. Bij een gegronde servicemelding stelt de koper de verkoper in staat tot herstel of
    vervanging van het betreffende product. De verkoper is niet verplicht het betreffende
    product te vervangen indien de afwijking te gering is om dit te rechtvaardigen. Bij
    vervanging van het product gelden dezelfde voorwaarden zoals vermeld in artikel 5.
  10. Onzorgvuldige behandeling, wijziging of niet-normaal of oneigenlijk gebruik van het
    afgenomen product door koper, heeft tot gevolg dat de servicemelding door de
    verkoper ongegrond kan worden verklaard althans niet geldend kan worden
    gemaakt. Hetzelfde geldt als de koper de aanwijzingen, instructies,
    gebruiksaanwijzingen e.d. niet heeft opgevolgd, onverminderd de rechten die de
    koper heeft conform BW. Dit houdt onder andere verband met de
    ‘meeneemwinkelformule’ van de verkoper.
  11. Als partijen na goed onderling overleg niet tot een oplossing kunnen komen, kunnen
    partijen gezamenlijk een onpartijdige deskundige verzoeken een oordeel te geven.
    Indien zowel de verkoper als de koper daarmee akkoord zijn, zal de verkoper een
    onafhankelijke deskundige inschakelen, te weten Holland Meubel Repair , PSO (of
    een andere onafhankelijke adviseur).Het oordeel van de onafhankelijke deskundige is
    bindend. De kosten die voortvloeien uit het onpartijdig deskundig advies, zijn voor
    rekening van de in het ongelijk gestelde partij, dit naar redelijkheid en billijkheid,
    onverminderd de rechten die de koper heeft conform BW. Onverminderd het
    voorgaande staat het de verkoper en de koper altijd vrij een geschil bij de rechter
    aanhangig te maken.

Website en informatie:
Artikel 9

  1. Niets van de website(s) Seats and Sofas mag door derden zonder toestemming van
    Seats and Sofas worden gebruikt.
  2. Alle informatie op de website is – voor zover redelijk – onder voorbehoud van,
    typefouten en vergissingen.
  3. De getoonde afbeeldingen zijn louter ter illustratie.
  4. De getoonde maten zijn ter indicatie en kunnen bij het uiteindelijke product plusminus
    drie procent afwijken.

Toepasselijk recht en bevoegde rechter:
Artikel 10

  1. Op alle koopovereenkomsten is het Nederlandse recht van toepassing.
  2. Bij koopovereenkomsten met consumenten, natuurlijke personen, zijn de wettelijke
    bepalingen betreffende de rechterlijke bevoegdheid van toepassing.
  3. Bij koopovereenkomsten met zakelijke kopers, handelend in de uitoefening van
    beroep of bedrijf, is uitsluitend de daartoe bevoegde arrondissementsrechtbank
    gerechtigd kennis te nemen van geschillen uit hoofde van de koopovereenkomst.